e-Περιοδικό Επιστήμης & Τεχνολογίας

e-Journal of Science & Technology, (e-JST)

 

 

Διατροφικό stress και άγχος καταστάσεως σε φοιτητές TEI στην περίοδο των εξετάσεων

 

Δημήτριος Ι. Χανιώτης, Φραγκίσκος Ι. Χανιώτης

 

Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας-Πρόνοιας (ΣΕΥΠ)- ΤΕΙ Αθήνας

 

 

Εισαγωγή

 

Η περίοδος των εξετάσεων αποτελεί οξύ στρεσογόνο παράγοντα που διαταράσσει την ψυχοφυσιολογική συμπεριφορά του ατόμου και επηρεάζει παροδικά τον τρόπο ζωής του (Daniels & Hewitt 1978,  Kidson & Hornblow 1982, Laitinen, Ek & Sovio 2002).  Το άγχος που συνδέεται με το στρες των εξετάσεων είναι μια παθολογική  αρνητική, δυσφορική συναισθηματική κατάσταση που προκύπτει από το φόβο μιας ενδεχόμενης αποτυχίας, την αδυναμία αφομοίωσης της εξεταζόμενης ύλης και τη δυσκολία προσαρμογής στους ρυθμούς της εξεταστικής περιόδου (Lay, Edwards, Parker & Endler 1989, Hasmat S, et al. 2008, Χρούσος 2008). Για την αντιμετώπιση του στρες, τα άτομα χρησιμοποιούν στρατηγικές αντιμετώπισης και διάφορους τρόπους που θα τα βοηθήσουν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος (Chrousos 1997, Chrousos 2009, Χανιώτης 2009). Οι στρατηγικές αυτές παίζουν ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό ρόλο στο να καθορίσουν τη φύση και το βαθμό του στρεσογόνου ερεθίσματος (Diane 2008, Stress Management Society 2009, Habhab, Sheldon & Loeb 2009). Στην προσπάθεια αυτή καταφεύγουν σε επικίνδυνες συμπεριφορές που αφορούν τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής τους και  παράλληλα υποθηκεύουν την κατάσταση της υγείας τους (Margetts, Thompson, Speller & McVey 1998,  Ng & Jeffery 2003, Grases 2006, Ohman et al. 2007, Roohafza et al. 2009). Υπό την επίδραση του στρες παρατηρούνται ποιοτικές και ποσοτικές διατροφικές υπερβολές (Greeno & Wing 1994, Ackard 2002, Brown 2003, Dallman 2005, Unusan N 2006) με προτίμηση σε  τρόφιμα με «ανακουφιστικό - διασκεδαστικό» χαρακτήρα (Pecina, Smit, & Berridge 2006, Papies, Stroebe & Aarts 2007) και αλκοολούχα ποτά, αυξημένες καπνιστικές συνήθειες, συμπίεση του χρόνου συμμετοχής σε φυσικές δραστηριότητες (Kandiah 2006, Liu et al. 2007) και διαφοροποίηση στην ποιότητα των σχέσεων με τους άλλους (Martyn-Nemeth Pet al. 2009). Ο «ψυχαγωγικός – παρηγορητικός» προσανατολισμός των αλλαγών στον τρόπο ζωής σε συνθήκες στρες εμπεριέχει παγίδες και «φαύλους» κύκλους με ενισχυτική δράση στις βιολογικές παραμέτρους του εσωτερικού στρες (Chrousos 1997, Chrousos 2009, Χανιώτης 2009). 

Σκοπός της παρούσης μελέτης ήταν η διερεύνηση, σε περίοδο εξετάσεων της σχέσης του επιπέδου άγχους καταστάσεως των φοιτητών ΤΕΙ  και του βαθμού έκτασης ενός διατροφοεξαρτώμενου στρεσσογόνου τρόπου ζωής  από ανθυγιεινές διατροφικές επιλογές με «ανακουφιστικό – διασκεδαστικό» χαρακτήρα και συνήθειες με ιδιαίτερο  ψευδοηδονικό και ψυχοδραστικό  χαρακτήρα, όπως το κάπνισμα και το αλκοόλ.

[return]