e-Περιοδικό Επιστήμης & Τεχνολογίας
e-Journal of
Science & Technology,
(e-JST) |
|
Information given to Greek Patients and their Relatives
by
Health Care Workers
1
Social Worker
MSc
Primary
Health Care
e-mail:
thesp_pcharal@yahoo.gr
/
thesp_pcharal@hotmail.gr
Mauroudi
Igoumenitsa
Thesprotia
46100
E. Kotsoni 2, Larisa, 41222, GREECE
Tel: 6944986666.
E-mail:
chrisklisiaris@yahoo.gr. E. Kotsoni 2, Larisa, 41222, GREECE Tel: 6944986666
Summary
Background:
Nowadays, there is a growing patient demand for better provision of information
by healthcare staff, which will enable them to
participate more fully in the management of their health problems. However,
there appears to be a major inadequacy in the provision of information by the
healthcare staff
which may be due to lack of appropriate training or other
factors. An evaluation of the quality of information in a given population will
allow us to
understand better the current situation and to offer
suggestions for the improvement of our healthcare system.
Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΤΟΥΣ
ΑΠΟ ΤΟ ΙΑΤΡΟΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
1.
Κοινωνικός Λειτουργός ΤΕ, «MSc
Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας» e-mail: thesp_pcharal@yahoo.gr thesp_pcharal@hotmail.gr
Μαυρούδι Ηγουμενίτσας Τ.Κ 46100 Τηλ: 2665041646,6946533092. Εργαστηριακός Συνεργάτης του τμήματος Νοσηλευτικής του ΤΕΙ Λάρισας.
Ε.
Κοτσώνη
2,
Λάρισα,
Τ.Κ
41222, Tηλ:
6944986666.
E-mail:
chrisklisiaris@yahoo.gr. 3. Ιατρός Γενικής Ιατρικής Κέντρου Υγείας Ελλασόνας Λάρισα, Ε. Κοτσώνη 2, Λάρισα, Τ.Κ 41222, Tηλ: 6944986666.
Ιατρική
Θεσσαλίας,
Τμήμα «Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας» 2008
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Υπόβαθρο:
Στην εποχή μας διατυπώνεται όλο και περισσότερο το αίτημα για καλύτερη ενημέρωση
των ασθενών από το προσωπικό υγείας, με σκοπό την βελτίωση της συμμετοχής τους
στην αντιμετώπιση των προβλημάτων υγείας που τους απασχολούν. Παράλληλα όμως
διαπιστώνεται μια σημαντική ανεπάρκεια πληροφόρησης από την πλευρά του
ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, που μπορεί να οφείλεται είτε στην έλλειψη
κατάλληλης εκπαίδευσης είτε σε άλλους παράγοντες. Η αξιολόγηση του βαθμού
ενημέρωσης σε έναν πληθυσμό κρίνεται απαραίτητη για την καλύτερη κατανόηση της
τρέχουσας κατάστασης και την διατύπωση προτάσεων για βελτίωση του υγειονομικού
μας συστήματος.
Σκοπός:
Θελήσαμε να εξετάσουμε τις εντυπώσεις Ελλήνων ασθενών για την ποιότητα της
ενημέρωσης που είχαν για τα προβλήματα της υγείας τους από το ιατρονοσηλευτικό
προσωπικό και από άλλες πηγές, καθώς και τον βαθμό ικανοποίησής τους από την
ενημέρωση αυτή.
Μέθοδος:
181 ασθενείς (91 νοσηλευόμενοι
και
90 ασθενείς εξωτερικών ιατρείων)
σε έξη διαφορετικούς χώρους (νοσοκομεία και κέντρα
υγείας) συμπλήρωσαν ένα ανώνυμο, δομημένο ερωτηματολόγιο που εξέταζε τις πηγές
πληροφόρησης, την επάρκεια του χρόνου ενημέρωσης και τον βαθμό ικανοποίησης των
ασθενών από την ενημέρωση αυτή.
Αποτελέσματα
Το 78% των ασθενών δήλωσε ότι είχε λάβει πληροφορίες
για τη θεραπεία της νόσου, ενώ τα ποσοστά για την αιτία, τις αναγκαίες εξετάσεις
και τη μελλοντική πορεία της νόσου ήταν περίπου 50%. Μόνο 8,8% δήλωσε ότι είχε
ενημερωθεί για όλα αυτά τα στοιχεία. Το 40% των ασθενών θεώρησε ότι ο χρόνος
ενημέρωσης ήταν ανεπαρκής ή οριακός. Κύρια πηγή ενημέρωσης ήταν ο γιατρός,
νοσοκομειακός (71%) ή οικογενειακός (37,5%). Το 49,7% των ασθενών ανέφερε ότι
συχνά ή αρκετά συχνά σκέφθηκε να αλλάξει θεράποντα ιατρό λόγω κακής συνεργασίας
ή ελλιπούς ενημέρωσης. Το 64% πιστεύει ότι σε περίπτωση σοβαρής νόσου ο ιατρός
θα πρέπει να ενημερώσει πρώτα τον ασθενή (με ή χωρίς την οικογένεια) και μόνο
2,2% πιστεύουν ότι πρέπει να ενημερωθεί μόνο η οικογένεια, χωρίς συμμετοχή του
ασθενούς. Επίσης οι ασθενείς στην πλειοψηφία τους επιθυμούν να συμμετέχουν στη
λήψη αποφάσεων για θέματα υγείας που τους αφορούν. Το 77,9% των ασθενών
εκδηλώνει προτίμηση για την προφορική πληροφόρηση, με ή χωρίς συνοδά μέσα (π.χ.
έντυπα). Συμπεράσματα: Ο πληθυσμός της μελέτης φάνηκε να έχει λάβει μια μέτριου επιπέδου ενημέρωση από το ιατρικό προσωπικό. Ο βαθμός ικανοποίησης από την πληροφόρηση ήταν πολλές φορές δυσανάλογα χαμηλός σε σχέση με τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες του. Πολλές φορές οι ασθενείς θα ήθελαν από τον ιατρό τους να τους διαθέσει περισσότερο χρόνο, καθώς και νέες μορφές ενημέρωσης πέρα από την συνήθη προφορική καθοδήγηση. Κύρια πηγή ενημέρωσης είναι ο γιατρός, και σ’ αυτόν ανήκει το μεγαλύτερο μερίδιο της ευθύνης για την ικανοποίηση των αναγκών αυτών. Η συμμετοχή της οικογένειας στην θεραπευτική διαδικασία δεν παύει να υπάρχει, αλλά διαφαίνεται η επιθυμία των ασθενών να συμμετέχουν περισσότερο στη λήψη αποφάσεων για την υγεία τους και στη θεραπευτική διαδικασία.
Λέξεις κλειδιά: ενημέρωση, πληροφόρηση, ενημερωμένος ασθενής, επικοινωνία, θεραπευτική διαδικασία, επικοινωνιακές δεξιότητες, σχέση ιατρού-ασθενούς.
|
|
|